Sunday, 25 November 2012

sOmedAy wiF sOmeOne

Setiap oRang akan ada tempat yang diorng nk visit kan..
sama lah dngn aku
sebelum ni.... tmpt yang aku nak sngt pergi mesti bertukar2 mngikut peredaran waktu..haha..
cm fesyen plak kan...
since last year.... aku dah tetapkan dlm jiwa n hati yang amat dlm...
(ceeeewaaaahhhh....ok smbng bALik..)
aku nak sngt3 pergi  MAKKAH MUKARRAMAH and second one ISTANBUL ...

ssb apa MAKKAH first place yang aku nk pegi..
aku nak bt haji n umrah...
hanya kat sane je boleh lakukan ibadat tu kan.... 
and itu kewajiban kita sebagai Muslim
 jika ada kemampuan...=D

aKu ade teringt kata2  dri someone (aku lupe sape) ..hehe~
cm ni lah lebih kurng maksud dia...
"kita sebagai orang Islam mesti ada niat utk pergi Makkah dan buat Haji... niat dan kesungguhan nak ke sAna akn dpt pahala n Insya Allah... niat kita dipermudahkan"
 so... mula lah pasang niat dri sekrng utk ke MAKKAH... 
(jgn niat nak g paris je... haha~)

As student.. aku memng xdk duit simpanan beribu2 pon dlm tabung haji ...
pakej haji skng pon dah RM  10 000 kan.. kalau dngn tabung haji lah..
kalau dngn agensi lain maybe lebih mahal... iyerlah kalau dngn tabung haji kita kena tunggu berpuluh2 tahun dari tahun yng kita daftr tuh... so.. sbb tu murah ckit dri agensi lain...
umrah pon skrng dah dekat RM 5000.. pALing cikai lah... 
so ... kalau dah strt keje...kene menyimpan lah kan... hehe~...
sElain tu.. aku nak sngt jejak kaki di tanah haram masa aku masih muda...
iyerlah kan...kat sana .. evrythng akn jadi lagi senng kalau badan kita masih kuat ..
hehe~
aku pun ada pasang niat nak pergi lakukan umrah n haji dengan mak n suami... 
walaupun skrng ni xdk suami lg..hehe~..

kAlAu x mampu nk buat haji n umrah sekali..
aku akan pergi MAKKAH utk wt umrah jew dlu..
mAybe ni sAlah sAtu cara nak balas jasa mak... mak dah penah smpai MAKKAH .. tpi buat umrah je lah..
utk g haji...masih menunggu turn...hehe..
niat je lah... lau ada rezki ..hOpefully...

ok... next ...ISTANBUL..

 4th semestr... kos aku kena amik subjek kepimpinan dan pengurusan Islam.. 
cm biasa lah..setiap subjek xpernah lari dri bt asssgmnt...
so ..tok sbjek nih..group aku kena buat tajuk Sultan Mehmed II a.k.a Sultan al-Fateh ..
sedang kaji mengkaji pasal beliau..aku ase sngt terpegun dngn personaliti n sumbngn beliau..
memng bnyk smbngn n cerita menarik kalau nk cite pasal beliau...
memeng seorng tokoh yang hebat... SUBHANALLAH..
aku x bnyk tahu pasal tokoh Islam ..melainkan tokoh yng melibtkan assgmnt yg aku dpt...hehehe
(bukn jenis minat nak bace buku...)
bEliau sAlAH sATu tOkoH yg aQ tAbik Lah...
sArankAN sNgt tuk kOrAng bAce... heeee... 

salah satu sumbngn beliau ialah membebaskan kota constantinople yang masa tu dibwh pengaruh kristian..
ni merupakan smbangan beliau yang pling besar..sehingga beliau digelar al-Fateh (pembuka) ..
nak lebih detail n menjiwai kisah beliau ... korang boleh cari dlm internt.. bnyk yang cite pasal beliau...
sbb aku memng x pndai nk cite.. yg boleh buat korng ase kagum.. hehehe~

selepas beliau dpt membebskan kota constantinople...
beliau menukar nama kota tu kpda islambul.. kerana kemasukan Islam ke kota trsbt..
lama..kelamaan... kota itu dipnggil dngn ISTANBUL


Di dalam sejarah Islam, keistimewaan Constantinople telah pun diumumkan oleh Rasulullah s.a.w sendiri ketika baginda menggali Parit Khandaq:
لتفتحن القسطنطينية فلنعم الأمير ذلك الأميرو لنعم الجيش ذلك الجيش
Maksudnya: Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad)
(Cut dAri assgmnt) ^^,
bertApA hebat Sultan al-Fateh... sehingga Rasullullah s.a.w sndiri pernah meriwayatkan tntng beliau...dan kehebatan tentera beliau... =)
masa aku buat assgmt tu lah memng terasa sngt nak pegi ISTANBUL dan tngk sendiri kota yng pernh diduduki oleh tokoh sehebat beliau...

hOpe aKu bOleh mEnjEjakkAn kAki kE ISTANBUL
dan mElihAt sENdiRi
pEninggAlAn sEjarAh yANg aDa di sAnA..... 
hOpe it will be comes tRUe... amiinnnn....
^_____^